Russia Report Done By Anti-
Conservative DNC Insider
Academics

By Corinne Weaver |

A new study has claimed Russia’s online interference tried to aid
the conservative movement and Donald Trump. There's a big
problem with that assessment. It comes from a left-wing
operation that previously classified more than 11 different
conservative outlets as “junk news.” And two of those authors
were also involved in this report.

The_study was released by the Oxford University Computational
Propaganda Project and Graphika. It argued that fake accounts,
ads, and tweets “all clearly sought to benefit the Republican
Party -- and specifically Donald Trump”

The Oxford P

University

Computational

Propaganda Project

had attacked

several conservative

outlets as “junk

news" in previous

studies. Those

targeted outlets include Drudge Report, NewsBusters,
CNSNews, MRCTV, Breitbart, the Daily Caller, Free Beacon,



https://www.newsbusters.org/author/corinne-weaver
https://comprop.oii.ox.ac.uk/research/ira-political-polarization/
https://www.newsbusters.org/blogs/culture/corinne-weaver/2018/02/06/oxford-university-study-smears-conservative-news-sites-junk

LifeNews, National Review, the Federalist, and the Red State.
(Three of those are operated by the Media Research Center,
which runs NewsBusters.)

The study on “junk news” drew on “a list of sources that
consistently publish political news and information that is
extremist, sensationalist, conspiratorial, masked commentary,
fake news, and other forms of junk news.”

That study was also produced by Oxford and Graphika. Two of
the people behind that study, “Junk News Consumption,” were
involved in this latest study, “The IRA, Social Media and Political
Polarization in the United States 2012-2018.” Philip N. Howard
and John Kelly worked on both projects. On Twitter, Howard has
posted that he is against the Second Amendment, and
repeatedly pushed that Trump supporters and the Trump
campaign work primarily through “fake news.”

Another member of the group that produced the study, Camille
Francois, was a former employee of Google, working at Jigsaw as
a Principal Researcher.

In the new study, one of the key findings was that the IRA
accounts “spread sensationalist, conspiratorial, and other forms
of junk political news and misinformation to voters across the
political spectrum.”

The analyses looked at how the IRA accounts targeted
conservative groups and minority groups. The reason for the
Russian interference in minority groups, such as Muslim
Americans and the LGBTQ community, was purportedly to
“confuse, distract, and ultimately discourage members from
voting.”


https://twitter.com/pnhoward/status/915492372791914499

The Washington Post reported that the study was created to
analyze the millions of posts “provided by major technology
firms” to the Senate Intelligence Committee, headed by Sen.
Richard Burr, (R-NC), and Sen. Mark Warner, (D-VA).

The Oxford University Computational Propaganda Project is a
branch of the Oxford Internet Institute, which is heavily funded
by tech companies, media and government agencies. Funders
include: AOL, Google, BBC World Service Trust, eHarmony, and
Virgin Media.

It's also supported by government organizations such as the
Higher Education Funding Council for England (HEFCE), National
Institutes of Health, British Telecommunications, and UNESCO.
The liberal Rockefeller Foundation also funds this project.

The Senate has yet to announce whether or not it endorses the
findings of this project.

In the study, the researchers reported that Google “chose not to
disclose any account date on ads, YouTube, or Google+.”
However, the report stated that while it is the most
“comprehensive” study on all the data released, only “small
amounts of data” have been released from major social media
firms.


https://www.washingtonpost.com/technology/2018/12/16/new-report-russian-disinformation-prepared-senate-shows-operations-scale-sweep/?noredirect=on&utm_term=.972e85f3c06b
https://www.oii.ox.ac.uk/about/giving/

